Detalii pe care nu le-ai observat până acum la picturile celebre. Ce obișnuiau artiștii să facă
Lucrarea Adorarea Magilor a fost creată de maestrul Renașterii italiene, Sandro Botticelli, pentru a decora o capelă din Florența.
Această pictură redă scena biblică în care cei trei regi își aduc omagiile în fața pruncului Iisus proaspăt născut.
Episodul a fost un subiect popular pentru artiști, oferindu-le ocazia de a picta materiale prețioase și ținute bogate și elegante.
Pe scenă se află membri proeminenți ai clanului Medici, atât din domeniul bancar, cât și din cel al mecenatului artistic, precum și bărbatul care a comandat lucrarea, Gaspare di Zanobi del Lama, într-o mantie albastră, cu părul alb, la dreapta, privind spre privitor.
Tot în ochii privitorului se uită și artistul însuși, aflat la extrema dreaptă, într-o haină maro-aurie.
Rafael
Pe măsură ce Renașterea privea înapoi către societatea antică în căutare de îndrumare, artiștii erau însărcinați să aducă omagii celor mai mari figuri din acea perioadă.
Fresca lui Raphael prezintă o adunare a filozofilor antici, matematicienilor, oamenilor de știință și altele asemenea, cu Aristotel și Platon plasați în centrul atenției.
Pe scenă se află și figuri precum Arhimede, Heraclit, Socrate și Zarathustra.La fel, artistul însuși privește către privitor, stând alături de matematicianul-astronom-geograf Ptolemeu.
Michelangelo
Maestrul Renașterii Michelangelo a început să picteze Tavanul Sixtin la cererea Papei Iuliu al II-lea când avea în jur de 30 de ani, între 1508 și 1512.
De la început, a fost o comandă dificilă, iar el chiar s-a plâns într-un poem din 1509: „Pensula mea, deasupra mea tot timpul, picură vopsea, astfel încât fața mea devine un podea frumoasă pentru excremente!”.
Un gloton pentru pedeapsă, poate, Michelangelo s-ar întoarce la capelă cam 25 de ani mai târziu pentru a picta Judecata de Apoi deasupra altarului.
Avea aproape 67 de ani când a fost finalizată, deci putem doar să ne imaginăm supliciul său. Din fericire, ne-a lăsat un semn.Unul dintre cele peste 300 de figuri reprezentate este Sfântul Bartolomeu, care ține propria sa piele flambată ca atribut al martiriului său.
Michelangelo a înlocuit cu viclenie fața sfântului cu a sa.
Caravaggio
Dar povestea a căpătat un nou nivel de complexitate emoțională atunci când a fost pictată de Michelangelo Merisi da Caravaggio, care i-a înlocuit capul uriașului cu al său. De fapt, pictura ar fi putut fi o modalitate de a cere milă pentru propria viață.
Căutând o grațiere, Caravaggio ar fi putut trimite tabloul unui mecenat ca o rugăminte pentru milă.În orice caz, el avea să moară câțiva ani mai târziu, fără să fi fost vreodată iertat.
Tabloul continuă să captiveze: recent a apărut în noua serie Netflix, Ripley. Naturile moarte cu mâncare și băuturi apetisante erau o parte importantă a artei neerlandeze din secolul al XVII-lea.
Clara Peeters
Aceasta, realizată de Clara Peeters, o pictoriță din Antwerp despre care se știe relativ puțin, este un clasic al genului – și, de fapt, conform proprietarului tabloului, muzeul Mauritshuis, ea a fost una dintre primele care a pictat naturi statice cu mâncare.
Pe lângă alimentele, tabloul conține obiecte scumpe precum un pahar venetian aurit și o farfurie chinezească. Peeters se inseră în două moduri: în primul rând, pe cuțitul de nuntă de argint, ea și-a „semnat” numele pictându-l gravat în mâner.
În al doilea rând, și chiar trebuie să privești cu atenție, chipul ei, complet cu bonetă albă, este reflectat în capacul de cositor al ulciorului din ceramică.
Henri de Toulouse-Lautre
Clubul de noapte legendar Moulin Rouge („Moara Roșie”, așa numită datorită moarăi roșii de pe acoperișul său) a prosperat în perioada Belle Époque, perioada cuprinsă între Războiul Franco-Prusac și Primul Război Mondial.
Artiști, muncitori, oameni de afaceri și turiști veneau în districtul fashionable Montmartre pentru a vedea scene precum dansul can-can, care s-a născut la local, precum și nenumăratele spectacole inovatoare, unele dintre ele scandaloase.
Henri de Toulouse-Lautrec a creat afișe celebre pentru club, și aici el apare, ca figura diminuată în centrul fundalului, însoțit de vărul său, medicul Gabriel Tapié de Céleyran.